ورق گالوانیزه-مشخصات، مزایا و عمر مفید آن

ورق گالوانیزه

فروش فولاد نورد سرد-فروش فولاد نورد گرم-فروش فولاد نسوز-فروش فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد کربنی -فروش فولاد زنگ نزن-فروش انواع استیل-(فروشگاه فولاد رسول دلاکان) ((ارتباط با واحد فروش 09122136675-02128423820))

ورق گالوانیزه-کاربرد ورق گالوانیزه-قیمت ورق گالوانیزه-فروش ورق گالوانیزه-فروش فولاد

ورق گالوانیزه که کاربرد فراوانی در صنایع متفاوت دارد. به دلیل پوشش خاص خود دچار زنگ زدگی نمی شود. همین امر سبب گردیده تا این ورقها از محبوبیت خاصی برخوردار باشند.

معمولاً بزرگترین تهدید برای سازه های فولادی، رطوبت است. ساختمان فلزی، در برابر صدمات یا آسیب هایی مانند آتش سوزی، طوفان و باران های سیل آسا بسیار مقاوم هستند. با این حال اگر به خوبی پوشش دهی نشوند. رطوبت در طولانی مدت باعث زنگ زدگی آنها می شود.

گالوانیزه چیست؟

معمولاً فولاد و آهن، از عناصری هستند. که دچار خوردگی، زنگ زدگی و در نهایت تضعیف و فرو ریختن می شوند. امروزه راه های مختلفی برای محافظت از سازه های فولادی وجود دارد. فولاد گالوانیزه یکی از همین روش ها و اغلب بهترین روش برای اکثر سازه های فولادی محسوب می شود.

اگر ورق فولادی را با فلز ((روی)) پوشش دهند. ورق گالوانیزه ایجاد می شود. اگر پوشش روی از بین رود یا حتی شکسته شود. این ورق به هیچ وجه زنگ نخواهد زد. همچنین بنا به دلایلی که در ادامه بیان می شود. استفاده از این ورق ها بسیار مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه اهمیت زیادی دارد.

کاربرد این محصول به اندازه ای وسیع است که می توان آن را در همه جا پیدا کرد. در پل ها، استادیوم ها، دروازه ها و نرده ها، چراغ خیابان ها، سقف منازل و اتومبیل ها.

ویژگی ها

این محصول دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی است که در زیر تنها به چند نمونه از آنها اشاره می شود.

زنگ زدگی چیست؟

اما زنگ زدگی فولاد چگونه انجام می شود. و چه عواملی باعث این اتفاق می شوند؟

زنگ زدگی نام دیگر اکسید آهن می باشد. و زمانی رخ می دهد که آهن با آلیاژ حاوی آهن مانند فولاد برای مدت طولانی در معرض اکسیژن و رطوبت باشد. با گذشت زمان اکسیژن با فلز در سطح اتمی ترکیب میشود و ترکیب جدیدی به نام اکسید را تشکیل می دهد. که باعث تضعیف پیوندهای فلز می شوند.

آب با شکستن مولکول اکسیژن به واکنش آهن با اکسیژن کمک می کند. در ابتدای واکنش، آهن الکترون های خود را به اکسیژن می دهد. سپس یون های آهن به آب واکنش نشان میدهند تا هیدروکسید آهن و هیدروژن تشکیل شوند.

پس از این واکنش و با انجام اکسایش بر سطح یک جسم آهنی، آند شکل می گیرد. در بخش دیگری از این سطح که آب و اکسیژن حضور دارند، کاتد تشکیل می شود. فرآیند مورد انجام باعث شکل گیری یک سلول ولتایی یا پیل ولتایی کوچک می شود. با حرکت آندها به سمت کاتدها زنگ خوردگی صورت می گیرد.

عملیات گالوانیزاسیون یا آبکاری ورق گالوانیزه

در فرآیند گالوانیزه کردن، عناصر فلزی در سطح میکروسکوپی تغییر و حفاظت یکنواختی را ایجاد می کنند. می توان گفت فرآیند تولید ورق گالوانیزه کردن باعث تولید محصولات به ظاهر، ضخامت و دوام متفاوت می شود.

کلیه محصولات فلزی را می توان از دو طریق در برابر زنگ زدگی مقام کرد. اگرچه هر دو روش پوشش فولاد با فلز روی است ولی در نهایت دو محصول متفاوت تولید می شوند.

روش حرارتی (گالوانیزه گرم)

روش حرارتی یا HOT-DIP-Galvanizing یعنی فرو بری آهن یا فولاد. در مخزنی از مذاب فلز روی (به منظور پوشش دهی) را گالوانیزاسیون با روش غوطه وری گرم می گویند. پس از غوطه ور کردن فولاد در حمام فلز روی مذاب شده. و خنک شدن آن، فولاد و روی به سختی به یکدیگر چسبانده می شوند.

و یک پوشش محافظ بر روی فولاد ایجام می شود. این ویژگی باعث می شود. که استفاده از این فولادهای گالوانیزه یکی از گزینه های مقرون به صرفه. پایدار و بادوام برای محافظت از سازه فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی باشد.

گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم از شیوه های پرکاربرد و قدیمی در برابر زنگ زدگی می باشد. محافظت از فولاد با ایجاد لایه ای محافظ بر روی آن انجام میشود. در این روش فلز روی به عنوان آند قربانی عمل می کند. زیرا آهن فعال تر است. باید توجه داشته باشید که شرایط حاکم بر محیط و ضخامت روی. بر محافظت از فولاد و آهن به منظور جلوگیری از زنگ زدگی تأثیر به سزایی را ایفا می کنند.

لایه محافظ شکل گرفته دو ویژگی مهم دارد:

تعداد لایه محافظ در فرآیند گالوانیزه کردن بیش از یک عدد است به عبارتی لایه مدنظر، جزئی از سطح فولاد را شکل می دهد.

با همه این تفاسیر، گالوانیزه با روش حرارتی برای فلزاتی که به صورت مداوم در معرض مواد خورنده مثل اسید هستند، کاربردی ندارد. از فولاد ضد زنگ Stainless steel برای این مشکل به عنوان جایگزین بهتر استفاده می شود. محیط های دریایی و شور نیز به دلیل رسانایی الکتریکی بالای آب دریا (که باعث زنگ زدن می شود). عمر این ورق ها را کوتاه می کنند.

الکتروپلات (الکترو گالوانیزه)

پوشش های الکتروگالوانیزه به وسیله اعمال محلول فلز سولفات روی یا سیانید بر روق ها و نوارهای فولادی به وسیله برق ساخته شده اند. در این روش، ضخامت پوشش بسیار کمتر از روش گالوانیزه گرم بوده اما دارای سطح صاف تری است. در الکتروگالوانیزه پوشش محافظ سبک تر و نازک تر از روش قبلی می باشد. و می توان ضخامت آن را به طور دقیق کنترل کرد.

لازم به ذکر است که در روش گالوانیزه گرم چون لایه بسیار ضخیمی از روی ایجاد می شود. رنگ آمیزی آن سخت خواهد بود. ولی گالوانیزه آبکاری ورق تولید شده دارای ظاهری براق و زیبایی بوده و رنگ کردن آن نیز ساده تر است. به همین دلیل فولاد مورد استفاده در بدنه خودرو با استفاده از الکتروپلات محافظت می شود.

مشخصات فولاد گالوانیزه

خواص ورق گالوانیزه

اولین ویژگی این محصول مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسید شدن است. همین ویژگی باعث آن است تا ورق گالوانیزه در صنایع مربوط به تولید لوازم خانگی مانند انواع ماشین لباس شویی کاربرد پیدا کند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به قدرت رنگ پذیری و فرم دهی آن اشاره نمود.

جالب است بدانید که استفاده از ورق های گالوانیزه نسبت به سایر ورق های آهنی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است. چراکه هزینه تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد. همچنین هزینه تولید ورق های گالوانیزه هم نسبتاً پایین است. همین مورد باعث می شود که قیمت خرید آن نیز برای تولیدکنندگان به صرفه باشد. از دیگر ویژگی این نوع ورق می توان به خاصیت چوش پذیر آن اشاره نمود.

این ویژگی باعث شده تا ورق های گالوانیزه در جوشکاری نیز کاربرد داشته باشند. داشتن ظاهری زیبا و براق هم یکی دیگر از ویژگی های این نوع ورق است. همچنین باید بدانید که این ورق ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل بیرونی دارند. در حین فرآیند حمل و نقل و نصب، کمتر از سایر ورق های فولادی آسیب می بینند. بازرسی این ورق ها نیاز به صرف هزینه های سنگین برای تست های کیفی نداشته و بررسی آنها با چشم غیر مسلح ممکن است.

کوتینگ ورق گالوانیزه

کوتینگ در اصطلاح به قطر لایه روی (ZN) روی ورق های گالوانیزه می گویند. هرچقدر که لایه گالوانیزه روی ورق قطورتر باشد، کوتینگ ورق بالاتر است. کوتینگ ورق های گالوانیزه با توجه به کارخانه و کشور سازند آن ها متفاوت است. به طور مثال درصد کوتینگ ورق های گالوانیزه ژاپنی در حدود 170 یا حتی بیشتر است. اما درصد کوتینگ در ورق های چینی بین 100 تا 125 متغیر است.

خریداران محترم ورق های گالوانیزه باید توجه کنند که با توجه به نیاز خود و صنعتی که در آن فعال هستند. از این نوع ورق ها با کوتینگ مناسب خود استفاده نمایند. تا بتوانند کیفیت و طول عمر محصولات تولیدی خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهند.

مزایا

ورق گالوانیزه مزیت های زیادی به خصوص در ساخت و ساز دارد.

به واسطه این مزایا، از این ورق در ساخت خیلی از محصولات ساختمانی استفاده می شود. و به این ترتیب تغییرات نرخ ورق گالوانیزه بر تغییرات قیمت رابیتس و سایر محصولات متشکل از این ورق مؤثر خواهد بود.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

سلام، پاسخگو هستیم