لوله فولادی گاوانیزه و لوله آهنی گالوانیزه چیست؟ مزایا و کاربردهای آن

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه-فروش لوله گالوانیزه-قیمت لوله گالوانیزه-لوله بدون درز-لوله درز دار

لوله گالوانیزه در واقع همان لوله فولادی است که برای حفاظت در برابر خوردگی و آسیب پذیری. سطح آن را با فلز روی پوشش می دهند. پوشش گالوانیزه، طول عمر لوله را افزایش میدهد. و همچنین مقاومت آن را در برابر خوردگی و رسوبات معدنی افزایش می دهد. لوله های گالوانیزه مدت زیادی از مهم ترین اجزاء در خطوط آبرسانی بوده و هستند. این نوع لوله ها براساس جنس و نوع فلز به دو دسته ی لوله های گالوانیزه ی آهنی و فولادی تقسیم می شوند.

عمدتاً لوله ی گالوانیزه‌ی آهنی را از طریق رنگ تیره و خاکستری اش در بازار شناسایی می کنند. از جنس آهن سفید نوردی هستند. درزهای موجود در آن نیز با دستگاه های درز جوش به هم جوش دهی می شوند. و سپس آنها را به مخزنی که حاوی روی مذاب است منتقل می کنند. در واقع به همین دلیل است که آنها را لوله های درز دار نیز می نامند.

لوله گالوانیزه فولادی

جنس لوله گالوانیزه‌ی فولادی از فولاد نرمی است. که در ساخت آن ورقهای فولادی را با فشار از داخل قالب عبور می دهند. و درز آن را جوش می دهند. و سپس جهت افزایش مقاومتش در برابر اسیدها و زنگ زدگی ها، آن را در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) قرار می دهند.

تفاوت اصلی بین این دو نوع لوله ی گالوانیزه وجود ندارد. اما از جمله تفاوت هایشان می توان به سبک و براق بودن لوله گالوانیزه فولادی نسبت به نوع آهنی آن اشاره کرد. همچنین باید توجه داشت که لوله ی گالوانیزه فولادی نسبت به لوله گالوانیزه آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارد.

ویژگی ها

لوله های گالوانیزِه از نوع لوله های درز دار هستند. به طور معمول، طول لوله ی گالوانیزه حدود 6 متر است. و قطر لوله بین 1 تا 8 اینچ متغیر است. لوله ی گالوانیزه از جنس آهن سفید نورد یا فولاد نرم است. مهمترین ویژگی های این نوع لوله عبارتند از:

بیشترین استفاده از لوله های گالوانیزه برای انتقال گاز و آب است. از مهم ترین موارد کاربرد لوله ی گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

لوله گالوانیزِه گرم

این فرآیند در دمای بالا صورت می گیرد. به این صورت که مولکول های آهن و فلز روی با هم درگیر می شود و فلز روی به درون آهن نفوذ می کند. به همین دلیل میزان محافظت و عمر مفید لوله گالوانیزِه گرم، بیشتر از نوع سرد آن است.

عمر مفید لوله های گالوانیزه گرم بین 25 الی 30 سال است. ضخامت آنها در این روش بین 40 تا 120 میکرون است. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزِه گرم، مات و کد و به رنگ طوسی است. و سطح یکنواخت و صافی ندارد.

این روش گالوانیزاسیون بیشتر برای استفاده در محصولات آهنی است که در محیط باز و فضای خارجی قرار می گیرند. مانند دکل های مخابراتی، گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق.

این نوع لوله ها بر اساس وزن، به سه دسته سبک ، متوسط و سنگین تقسیم می شوند. که با توجه به محل استفاده از آنها می توان به راحتی تصمیم گرفت از کدام یک از این نوع لوله ها استفاده کرد. به عنوان مثال، برای ساخت گلخانه، نوع سبک گالوانیزه پیشنهاد می شود.

تولید لوله از ورق (لوله درز دار گالوانیزه)

این روش تولید لوله با استفاده از دو نوع ورق امکان پذیر است.

1- تولید از ورق گالوانیزه

2- تولید از ورق فولادی و سپس گالونیزِه کردن لوله

در روش اول، ورق گالوانیزِه وارد خط تولید لوله می شود و با استفاده از آن نوع گالوانیزِه لوله تولید می شود. این مدل لوله گالوانیزه از جمله لوله های برق به شمار می رود و کاربرد سازه ای ندارد.

در روش دوم: از ورق فولادی برای تولید لوله استفاده می شد. و پس از تولید لوله فولادی آن را گالوانیزِه می کنند. (پوشش فلز روی به آن اضافه می کنند)

پرکاربرد ترین و همچنین بیشترین تولید پایپ های گالوانیزِه از روش دوم. یعنی تبدیل ورق فولادی به لوله و سپس گالوانیزه کردن آن انجام می شود. لوله تولیدی به این روش ارزان تر می باشد.

تولید لوله به صورت بدون درز

در این روش از لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان برای گالوانیزِه کردن استفاده می شود. لوله مانیسمان مستقیماً از شمش فولادی تولیدی است. به همین دلیل در آن هیچگونه درزی وجود ندارد. با استفاده از لوله مانیسمان می توان لوله گالوانیزه بدون درز تولید کرد.

معایب

اگرچه لوله گالوانیزه مزایای بسیاری دارد. اما به این معنی نیست که هیچگونه ضعف یا مشکلی متوجه آن نمی باشد. این نوع لوله نیز در گذر زمان باعث بروز مشکلاتی می شود. که آنها را به صورت زیر می توان بیان کرد.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

سلام، پاسخگو هستیم