ورق آتشخوار-قیمت مناسب ورق آتشخوار-ورق ساختمانی آتشخوار-فولاد آتشخوار-فروش انواع فولاد آلیاژی-فولاد مخزن سازی

ورق آتشخوار همانند سایر ورق های فولادی به دو صورت رول و شیت تولید می شود. دلیل نامگذاری این نوع ورق در حقیقت مقاومت بالای آن در برابر آتش و حرارت می باشد.

ورق آتشخوار-فروش ورق آتشخوار- ورق ۱۷Mn4-ورق a516-ورق a36-ورق St52

همین ویژگی این محصول کاربرد آن را نیز متفاوت کرده است. فولاد مبارکه اصفهان جزء تولیدکنندگان داخلی و کشورهای چین و کره جنوبی جزء تولیدکنندگان خارجی این محصول محسوب می شوند.

از نظر ترکیب شیمیایی ورق آتشخوار به دو دسته کلی تقسیم می شود.

همانطور که از نام این دو نوع ورق مشخص است. میزان دمایی که در حرارت بالا می توانند تحمل کنند. به ترتیب 585 و 1250 درجه سانتی گراد می باشد. این فولاد خاص در گریدهای مختلفی تولید و توزیع می شود که با بالا رفتن گریدها، قابلیت های آن نیز افزایش می یابد. فولاد آتشخوار از انواع آلیاژهایی می باشد. که قابلیت عبور مایعات و گازها را به درجه حرارت خیلی بالا امکان پذیر می کند.

انواع ورق آتشخوار و استاندارد تولید آن

ورق آتشخوار دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه 4 نوع از آنها را معرفی خواهیم داد.

ورق A516

این ورق به دلیل تولید به کمک نورد گرم در دسته ورق های گرم قرار می گیرد. و از گروه ورق های فولادی ساختمانی می باشد. و عمدتاً در دو گرید 60 و 70 به بازار عرضه می شود. کاربرد اصلی این ورق در صنایعی که نیاز به سختی بالایی دارند مثل ساخت مخازن جوشی است.

این نوع ورق در چهار گرید اصلی 70,65,60,55 تولید می شود. که تفاوت این گریدها در درصد ترکیب عناصر سازنده ورق، از جمله کربن، منگنز، مولیبدن، کروم و موارد خاص نیکل وانادیوم و تنگستن می باشد. ورق آتشخوار A516 در ضخامت های  ۵۵-۳۰۵ mm، ۶۰-۲۰۵ mm، ۶۵-۲۰۵ mm و ۷۰-۲۵۰ mm تولید می شود.

از تولیدکنندگان ورق A516 می توان به شرکت ایلیج-اوکراین، پوسکو-کره جنوبی و دوفرکو-بلژیک می شود.

ورق A36

ورق A36 که نیز به کمک نورد گرم و با استانداردهای متعددی تولید می شود. از معروفترین و پرکاربردترین ورق فولادی در محیط دریایی است. این ورق، به ورق دریایی نیز معروف است. و به منظور طراحی و تولید بدنه کشتی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین ویژگی های این ورق چقرمگی بالا، دارا بودن استحکام خمشی و مقاوم بودن در برابر آب شور دریا است.

تولیدکنندگان ورق A36 دریایی در ایران شرکت فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اکسین اهواز میباشند. از انواع ورق A36 وارداتی می توان به برندهایی همچون اورال استیل روسیه، هیونداری استیل کره جنوبی، دوفرکو بلژیک اشاره کرد.

ورق St52

ورق آتشخوار St52 که در بخش های وسیعی از صنایع مختلف به کارگیری می شود. از ورق های ساختاری و زیربنایی است. این ورق سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه از عناصر سیلیسیوم و منگنز مقاومت در برابر پیچش و خمش. از تحمل ورق و خاصیت ارتجاعی برخوردار است. ورق ST52 دارای 0/2 درصد کربن، 0/55 درصد سیلیسیوم و 1/6 درصد منگنز می باشد.

ورق 17Mn4

وَرق آتشخوار 17Mn4 جزء فولادهای ساختمانی با تحمل حرارتی تا 585 درجه سانتی گراد است. که طبق استاندارد DIN آلمان با نام 17175 معروف است. ورق 17Mn4 ورق آلیاژی فولادی و دارای خواص مقاومت به فشار، دمای بالا و بخار آب است. این ورق در کشورهای اروپای شرقی به ویژه اوکراین با عرض 2 متر و در ایران توسط فولاد مبارکه. با عرض 1/5 تولید و عرضه می شود.

این ورق آلیاژی فولادی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه ها استفاده می شود. همینطور برای ساخت دیگ های بخار، مخازن تحت فشار و لوله های انتقال مایعات داغ، کاربرد فراوانی دارد. و در تماس با بخار آب، حرارت و فشار بالا مقاومت خوبی از خود نشان داده است. این ورق با دارا بودن مقادیر قابل توجه از عناصر سیلیسیم و منگنز از مقاومت بیشتری در برابر پیچش و خمش. تحمل وزن و خاصیت ارتجاعی برخوردار است. میزان عناصر شیمیایی این ورق شامل 14/2 درصد کربن، 2/4 درصد سیلیسیم. 0/1 الی 9/2 درصد منگنز، 0/3 درصد کروم، 0/05 درصد فسفر و 0/05 درصد گوگرد می باشد.

این محصول نیز مانند سایر ورق های فولادی دارای استانداردهایی در تولید می باشد. رایج ترین استاندارد ورق آتشخوار، استاندارد DIN آلمان می باشد. براساس این استاندارد، سه نوع ورق آتشخوار در بازار موجود می باشد.

ورق MN418 به شماره مواد 1/0481

ترکیب شیمیایی این ورق دارای 0/17 تا 0/2 درصد کربن C و 0/125 تا 0/9 درصد منگنز Mn می باشد. این ورق تا دمای 585 درجه سانتی گراد تحمل حرارت را دارد. ورق MN418 با توجه به ضخامتی که دارد. تا 20 برابر فشار را می تواند تحمل کند و از خروج فشار متراکم نیز ممانعت می کند.

ورق A516-Gr60 به شماره 1/9417

از ویژگی های منحصر به فرد این نوع ورق، تحمل فشار تا 25 برابر وزن خود می باشد. ساین ورق دارای ترکیب شیمیایی 0/2 تا 0/3 درصد کربن Cو 0/2 تا 0/9 درصد منگنز Mn می باشد. ورق A516-Gr60 به دلیل اینکه با فرآیند نورد گرم تولید شده است. جزء دسته ورق های ساختمانی قرار می گیرد و کاربرد آن در صنعت ساختمانی سازی می باشد.

ورق A516-Gr70 به شماره 1/9441

این ورق دارای ترکیب شیمیایی 0/17 تا 0/2 درصد کربن C و 0/165 تا 0/9 درصد منگنز Mn می باشد. همین ترکیب شیمیایی باعث بروز ویژگی دیگری در آن شده است. که آن هم توانایی تحمل تا دمای 530 درجه سانتی گراد است که سبب جلوگیری از خروج فشار متراکم خواهد شد.

منظور از ورق آتشخوار مخزنی چیست؟

یکی از کاربردهای مهم ورق آتشخوار در صنعت مخزن سازی در صنعت پتروشیمی می باشد. از این رو ورق مخزنی آتشخوار در بازار به راحتی یافت می شود. این نوع از ورق دارای استحکام و طول بسیار مناسبی می باشد. ورق های آتشخوار در گریدهای A516-Gr60 و A516-Gr70 بیشترین کاربرد را در صنعت مخزن سازی دارد. این نوع ورق با گریدهای دیگری مانند A516-Gr65 و A516-Gr55 طبق استاندارد ASTM ایالات متحده آمریکا تولید می شود.

کاربرد ورق آتشخوار

کاربرد این نوع از ورق های فولادی به میزان توانایی و تحمل وزن و جنس آن بستگی دارد.

نتیجه گیری

ویژگی ورق آتشخوار در مقاومت برابر آتش و حرارت، آن را در مقایسه با سایر ورق های فولادی متمایز کرده است. هرکدام از گریدهای مختلف این ورق فولادی با توجه به ترکیب شیمیایی مشخص، ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را خواهند داشت. بیشترین و مهم ترین کاربرد ورق آتشخوار در صنایع نفت و گاز و صنایع مربوط به مخازن و مبدل های حرارتی می باشد.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

سلام، پاسخگو هستیم