گالوانیزه – فروش نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

نبشی گالوانیزه-قیمت نبشی گالوانیزه-فروش نبشی گالوانیزه-نبشی فولادی گالوانیزه-نبشی آهنی

باید بیان نمود که نبشی گالوانیزه نوعی نبشی فولادی می باشد که تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار گرفته است. پیش بررسی مشخصات نبشی گالوانیزه، لازم است بدانیم که نبشی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نبشی، نوعی پروفیل با دو ضلع عمود بر هم به شکل حرف L انگلیسی است. و در بازار با نام پروفیل L یا LNP نیز معروف است.

از نظر شکل ظاهری و روش تولید، می توان نبشی را در عدل بندی های مختلفی قرار داد. سطح مقطع نبشی از دو بال تشکیل شده است. که اندازه این دو بال، تعیین کننده نوع نبشی می باشد. بر اساس شکل سطح مقطع و اندازه بال ها، نبشی را می توان در دو نوع زیر قرار داد:

نبشی بال مساوی

نبشی بال نا مساوی

پروفیل بال تولید شده در بازار ایران، اغلب از نوع بال مساوی می باشد. حتی میتوان گفت کاربرد بیشتری نیز نسبت به نوع بال نامساوی دارد.

از دیگر دسته بندی های رایج نبشی بر اساس روش تولید آن است. که مطابق با این معیار، نبشی نیز مانند ناودانی، در دو گروه فابریک و پرسی قرار می گیرد. نبشی پرسی از طریق خمکاری ورق فولادی و نبشی فابریک با استفاده از روش نورد گرم تولید می شود. در کاربردهای حساس، معمولاً نبشی فابریک مورد استفاده می گیرد.

برای ایجاد خواص معین در پروفیل ال مطابق با نظر مشتری، ممکن است یک سری عملیات ثانویه بر روی آن انجام شود. از جمله این فرایندها، می توان به گالوانیزه کردن آن و تولید نبشی گالوانیزه اشاره نمود. این فرایند به منظور افزایش مقاومت این نوع پروفیل، در مقابل خوردگی و اکسیداسیون، صورت می گیرد.

مشخصات نبشی گالوانیزه

نبشی از جمله مقاطعی است که کاربرد گسترده ای در ساختمان سازی، پل سازی و همچنین در ساخت بسیاری از سازه های فلزی دارد. از سوی دیگر تمامی مقاطع فولادی با قرارگیری در معرض محیط های اسیدی و مرطوب، ممکن است دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند. در بسیاری مواقع، این خوردگی موجب ایجاد خسارت بزرگ مالی و گاهی جانی می گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق، در برخی موارد از نبشی تولید شده با فولاد زنگ نزن، استفاده می شود. اما هزینه بالا و گران بودن استیل، استفاده از آن را محدود به کاربردهای خاص تر می کند. راه حل دیگر برای این مشکل، استفاده از نبشی گالوانیزه می باشد.

نبشی گالوانیزه تحت تأثیر پوشش محافظ روی که بر سطح آن نشانده می شود. دارای مقاومت به خوردگی بالایی بوده و مناسب برای استفاده در محیط های خورنده می باشد. عملکرد این پوشش به اینصورت است که مانند یک فلز فداشونده رفتار کرده و زودتر از آهن وارد واکنش می شود. در نتیجه از خوردگی و زنگ زدگی آهن جلوگیری می کند. اما باید گفت که این مقاومت نیز دائمی نبوده و ممکن است. با قرار گرفتن طولانی مدت در محیط های خورنده یا در شرایطی با شدت خورنده بودن بالا، نبشی گالوانیزه نیز دچار زنگ زدگی شود. بنابراین باید بر اساس شرایط محیطی، انتخاب ماده را انجام داد.

نحوه تولید نبشی گالوانیزِه

نبشی گالوانیزه با استفاده از دو روش گالوانیزِه گرم و سرد، قابلیت تولید دارد. متداولترین روش گالوانیزه گرم و سرد به ترتیب شامل غوطه وری گرم و روش الکتروشیمیایی می شود. هرکدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی است که با در نظر گرفتن شرایط، نوع مقطع. هزینه، میزان کیفیت مورد نیاز و نوع کاربرد، از آنها استفاده می شود.

در کشور ایران برای تولید نبشی گالوانیزه، اغلب از روش گالوانیزه گرم استفاده می شود. از دلایل کاربرد گسترده تر این روش، می توان به راحت تر بودن، سرعت بالای اجرا و هزینه کمتر آن. در کنار ارائه کیفیت قابل قبول، اشاره نمود. نحوه انجام هر یک از مراحل گالوانیزه کردن مقاطع فولادی، می تواند در کیفیت محصول نهایی تأثیر بسزایی داشته باشد.

انواع نبشی

در بازار آهن و فولاد کشور ایران، نبشی گالوانیزِه در واقع به نوع گالوانیزه گرم آن اشاره دارد.

تفاوت نبشی گالوانیزِه گرم و سرد

روش تولید نبشی گالوانیزه، بر روی خواص ی که ارائه می دهد. نوع کاربرد و قیمت آن تأثیر گذار است. برخی از تفاوت های نبشی گالوانیزه گرم و سرد عبارتند از:

ضخامت پوشش روی بر سطح نبشی گالوانیزِه گرم نسبت به نوع سرد، بیشتر است. به همین دلیل، دارای مقاومت به خوردگی بالاتری بوده و در محیط هایی که در معرض خوردگی بیشتری قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد

نبشی از جمله پروفیل های پر کاربرد در ساختمان سازی محسوب می شود. این مقطع فولادی به تنهایی یا به صورت ترکیبی، در بخش های مختلف یک سازه به عنوان تکیه گاه. اتصالات، چارچوب و همچنین در جهت مقاوم سازی، تزئین و زیباسازی در سازه های مختلف کاربرد دارد.

یکی از کاربردهای مهم نبشی در مقاوم سازی ساختمان، از طریق فرآیند نبشی کشی است. که در افزایش مقاومت ساختمان در مقابل نیروهای وارده ناشی از سیل، زلزله، طوفان و … می باشد.

نبشی گالوانیزه به دلیل ارائه خاصیت مقاومت به خوردگی بالا در محیط های مرطوب. و در مقابل برخی از اسیدها، در مواردی که به مقاومت به خوردگی بالا نیاز باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت نبشی گالوانیزه به انواع متداول فولادی، بالاتر است.

عوامل مؤثر بر قیمت نبشی

مهمترین عامل تأثیرگذار بر قیمت نبشی گالوانیزِه قیمت ماده اولیه آن، یعنی قیمت نبشی است. از عوامل مؤثر بر قیمت نبشی شامل:

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

سلام، پاسخگو هستیم