ورق استیل ضخیم

ورق استیل ضخیم چیست؟ همانطور که از نام این ورق ها مشخص است ضخامت و قطر بیشتر نسبت به سایر گریدهای استیل، مهمترین مشخصه آنها به شمار می رود.

ورق استیل ضخیم-کاربرد ورق استیل ضخیم-انواع فولاد آلیاژی قیمت مناسب-فولاد نسوز

ترکیباتی چون کربن، مولیبدن و منگنز ضخامت و استحکام این فلزات را افزایش می دهد. به نحوی که می توان از آنان در تولید پایه و مخازن، ساخت نوار نقاله در معادن سنگ و در سایر شرایط دشوار استفاده نمود.

ورق استیل ضخیم، ورقی از جنس فلز استیل است که ضخامت آن معمولاً بیش از 20 میلیمتر می باشد. این نوع ورق استیل بیشتر برای استفاده در پروژه های کاملاً صنعتی که نیاز به مقاومت بالایی دارند. مانند ساخت سازه های بزرگ، تجهیزات نفت و گاز و ساختمان های صنعتی استفاده می شود.

علاوه بر این، ورق استیلِ ضخیم در صنایع فضایی، دریایی و خودروسازی نیز کاربرد دارد. ضد خوردگی فیزیکی و شیمیایی، خاصیت ضد اسیدی و ضد خشی از مهمترین مشخصه های ورق استیل ضخیم است.

این نکته قابل ذکر است که قیمت ورق استیلِ ضخیم نسبت به قیمت ورق استیل معمولی به دلیل ضخامتی که دارد بیشتر است.

انواع گریدهای ورق استیل ضخیم

آلیاژهای گروه استیل 300

آلیاژهای گروه 300 استیل (نگیر)، یا به عبارتی ورق استیل نگیر از زیر مجموعه استیل ضخیم به شمار می روند. این آلیاژها در ترکیبات خود حدود 18 تا 30 درصد کروم و 4 تا 18 درصد نیکل دارند. به همین دلیل نسبت به گروه 200 و 400 یا استیل های بگیر مقاوم ترند.

ویژگی های بارز این آلیاژها عبارتند از:

1- مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی: به دلیل افزودن کروم به فولاد. اکسیداسیون با هوا کاهش می یابد و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی بهبود می یابد.

2- قابلیت جوشکاری بالا: آلیاژهای گروه 300 قابلیت جوش کامل دارند. و به راحتی می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص، به ساخت قطعات و تجهیزات مختلف پرداخت.

3- انعطاف پذیری بالا: این آلیاژها معمولاً دارای انعطاف پذیری بالایی هستند. و به سادگی قابل تغییر و شکل دهی می باشند.

4- مقاومت بالا در برابر حرارت: یکی از ویژگی های مهم فولادهای ورق های ضخیم استیل 300، مقاومت بالا در برابر حرارت است. برای همین این نوع فولاد برای تولید انواع تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد گسترده ای دارد.

5- مقاومت بالا در برابر خوردگی محیطی: این آلیاژها به دلیل حداقل حجم آلیاژهای حاوی نیکل. مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی محیطی نظیر آب شور و خنثی از خود نشان می دهند.

آلیاژهای استیل ضد سایش

ورق استیل ضد خش، نوعی ورق فلزی ضخیم با ترکیب کربن، کروم، منگنز، تیتانیوم، مولیبدن و… است که برای مصارف صنعتی و تجاری طراحی و تولید شده است.

این نوع ورق، به دلیل داشتن پوششی از جنس رنگ روغنی یا پلیمری که در برابر خش و سایش بسیار مقاوم است. سطحی صاف و بدون خط و خش ارائه می دهد.

به همین دلیل این ورق برای استفاده در محیط هایی که به راحتی در سطوح فلزی خراش ایجاد می شود. مثل درب ها، کابینت ها، دکوراسیون داخلی و خارجی، تابلوهای تبلیغاتی و خودروها گزینه مناسبی است.

این نکته قابل ذکر است که انواع ورق های استنلس استیل. با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متفاوت مطابق با نیازهای مصرف کنندگان به بازار عرضه می شوند.

انواع ورق استیلِ ضخیم یا ضد سایش

ورق های استیل ضد سایش مانند هاردوکس و دیلیدور جزء انواع ورق استیل ضخیم پر کاربرد معروفند. مهمترین ویژگی های این دسته از فلزات، مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و سایر آسیب های مکانیکی است.

این نوع ورق ها به دلیل داشتن سختی بالا در فرآیندهای سایش شدید. مقدار بسیار کمی از جنس خود را از دست می دهند به همین دلیل برای محیط های پرتلاطم و پر ضربه گزینه مناسبی هستند.

ورق های هاردوکس با داشتن ویژگی های فرآیند حرارتی کلسینینگ در شرایط خاص، به درجات سختی بالایی دست می یابند. و در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم هستند. همچنین ورق های دیلیدور با ترکیبی از فولاد ضد سایش و پوشش مقاوم در برابر سایش و خوردگی. پایداری بسیار بالایی در برابر خوردگی، ضربه و فشار از خود نشان می دهند.

دیگر ویژگی های مهم این ورق های استیل شامل مقاومت ضد زنگ. مقاومت در برابر شرابط حرارتی و اسیدی، طول عمر طولانی و سهولت در پردازش و برش مجدد آنها به ابعاد مورد نظر می باشد.

تفاوت ورق استیل نازک و ورق استیلِ ضخیم چیست؟

ورق استیل ضخیم و استیل نازک هر دو از متریال استیل تولید می شوند. اما در ترکیبات، کاربرد و قیمت با هم متفاوت هستند. بعنوان مثال در ورق استیل نازک از ترکیب کربن با مقادیر پایینی (کمتر از 0.5 درصد) استفاده می شود.

از طرفی همانطور که عنوان شد ورق استیل ضخیم با توجه به کاربرد آن در محیط های سخت و پر تنش کاربرد دارد. در حالی که ورق استیل نازک مقاومت پایین تری در برابر خوردگی دارد. و معمولاً آلیاژ آن خیلی محدود است.

به لحاظ کاربرد نیز ورق استیلِ ضخیم به عنوان جزء اصلی تجهیزات و دستگاه هایی که باید در برابر خوردگی، خش، ضربه و… مقاومت کنند معروفند. در حالی که از ورق استیل نازک به دلیل وزن کمتر و قابلیت انعطاف بیشتر در صنایع سبک تری مانند بسته بندی. ساخت و ساز و برخی تولیدات الکترونیکی استفاده می شود.

قیمت این نوع ورق

قیمت ورق استیلِ ضخیم به دلیل ترکیب آلیاژهای قدرتمند، ضخامت و مقاومت بیشتر معمولاً گران است. برای خرید این فلز بر اساس نیاز پروژه خود تصمیم بگیرید. و در فروشگاه های معتبر به دنبال جنس مرغوب و با کیفیت باشید تا نهایت بازدهی را دریافت نمایید.

جمع بندی

ورق استیلِ ضخیم، یک ورق فولای آلیاژی با ضخامت بالایی است که برای استفاده در صنایع سنگین و ساختمانی استفاده می شود. این نوع ورق ها معمولاً برای ساخت قطعات بزرگ. مانند تانک ها، پل ها، تجهیزات نفت و گاز، و یا برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت بالا دارند. مانند قطعات ماشین آلات صنعتی، استفاده می شوند.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

سلام، پاسخگو هستیم